niedziela, 6 marca 2016

Podróżowanie po Turcji samochodem. Paliwo, tankowanie, warsztaty.

Czy zauważyliście, że w Turcji większość samochodów jest biała ?

Bo czarny kolor przyciąga słońce a biały nie, a o to chodzi w gorącym kraju.
Może wydawać się , że utrzymanie w czystości białego auta jest kosztowne, jednak nic bardziej mylnego bo na stacjach benzynowych po zatankowaniu paliwa umyją nam samochód za darmo !
Na każdej stacji paliw jest pracownik od mycia samochodów, podjeżdżamy i gotowe ! W ostateczności może się zdarzyć , że trzeba będzie umyć samemu , ale wciąż za darmo.
Ach, i herbata na stacjach oczywiście za darmo !

Paliwo niestety droższe niż w Polsce, nie znam przyczyny, być może podatki. Ropa wydobywana jest w Turcji , na przykład w prowincji Batman, Diyarbakir.

Drogi są znakomite , szerokie, bez dziur, świetnie oznakowane.

Podróżowanie po Turcji samochodem

Przy drogach wiele specjalnych restauracji dla podróżnych, gdzie można szybko i tanio zjeść śniadanie czy obiad, w takich miejscach na parkingach będzie dużo autokarów, bo zatrzymują się przy nich również wycieczki.

Tutaj spotkaliśmy po drodze wodospad, z którego można było napić się wody, a wokół rozlokowali się rolnicy sprzedający świeże owoce.

Raz musieliśmy po drodze zajechać do warsztatu , świetna sprawa, że samochód można sprawdzić od ręki , na miejscu, naprawa trwała godzinkę.
Warsztaty łatwo znaleźć bo zawsze wszystkie mieszczą się w jednym miejscu, jeden przy drugim, w miastach są takie warsztatowe centra.

Na zdjęciu obwoźny kram warsztatowy.

Stacje paliw
Tankując paliwo na stacji nie trzeba wysiadać z samochodu, zawsze robi to pracownik, z maszyny takiej jak na zdjęciu, drukowany jest na miejscu paragon, można płacić kartą.

Toalety darmowe, niezliczona różnorodność automatów, z tym co turyście może przydać się po drodze, można również naładować telefon, jest i specjalny pokój do modlitwy "Mescid", pusty w środku, trzeba zdjąć buty wchodząc.

Podróżowanie po Turcji jest łatwe, przyjemne i komfortowe, za to z pewnością nie szybkie, Turcja jest ogromnym krajem i miasta oddalone są od siebie czasami o kilka godzin, to jedyna rzecz, którą trzeba wziąć pod uwagę . Poza tym nie ma się czego obawiać.

Polecam również podróżowanie autokarami międzymiastowymi, z uwagi na duże odległości i długość podróży, autokary są bardzo komfortowe, każdy fotel jest osobny, są telewizorki, filmy, kawa, herbata. Duży wybór firm przewozowych.

Wynajęcie samochodu w Turcji jest bardzo łatwe i mogę szczerze polecić. Korzystałam wiele razy.
Zalety :
Możliwości zwiedzania miasta na własną rękę.

Co ważne wynajmowany samochód jest dobrze ubezpieczony, zdarzyło nam się uszkodzić wynajmowany samochód i absolutnie nic nie musieliśmy dopłacać, warto o takie ubezpieczenie dopytać. My z góry wiedzieliśmy, że nawet przy kolizji z naszej winy nic nas to nie będzie kosztowało i byliśmy zupełnie spokojni.

Wśród anglików popularne jest wynajmowanie taksówki na kilka godzin, w kilka osób, i prośba do taksówkarza, żeby pokazał najciekawsze miejsca w mieście, można z nim wtedy ustalić jakąś kwotę i zapłacić z góry.

Popularne jest również wynajęcie większego samochodu, zazwyczaj sześcioosobowego , i zwiedzanie miasta samemu. Tutaj już jednak trzeba zaopatrzyć się w mapy i przewodniki, bardzo łatwo przeoczyć jakieś atrakcyjne miejsce. Zwiedzałam w ten sposób okolice Alanyi, jednak sami nie mieliśmy takiej motywacji do wstania o piątej rano i zwiedzania, jak w przypadku zorganizowanych , zapłaconych wycieczek z przewodnikiem ;)

1. Natrafilam na twój blog. Bardzo interesujące spostrzeżenia. Mieszkam w Turcji, pozdrawiam serdecznie.

1. Zazdroszczę, ja tylko bywam w Turcji , ale ostatnio pół roku ;) Napisz proszę czasami , miło porozmawiać o Turcji z kimś kto tam mieszka na stałe <3 <3 <3

2. mycie auta za darmo, fajna sprawa. A jak się benzyna rozleje to warto wiedzieć jak sobie z tym radzić, tu wszystko przeczytacie https://neutralizatoryzapachu.pl/blog/usuwanie-zapachu-benzyny-jak-to-zrobic/ ja akurat ten zapach bardzo lubię. ale wdychanie zdrowe wcale nie jest.

3. Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

4. Dla mnie w podróżowaniu liczy się przede wszystkim wygoda, dlatego zazwyczaj wybieram eksplozywne wakacje organizowane przez sprawdzone biura podróży.

5. Wynajem samochodu super sprawa. My na https://riwieraturecka.pl/ czytaliśmy dużo o wakacjach w Turcji i sobie je sami zaplanowaliśmy. Samochów wynajęty za nieduże pieniądze. Zarezerwowaliśmy świetny apartament w Belek. Wakacje na prawdę udane.